کد خبر: 1217059
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
داود عامری
انتخابات، بارزترین شیوه اعمال نظر مردم در نحوه اداره جامعه و دخیل بودن آحاد مردم در اداره کشور است و در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت نظام، همپای اسلامیت آن همیشه مورد توجه بوده است، لذا حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن به عنوان یک حق برای تمام ایرانیان طبق قانون اساسی وجود دارد. 
 جایگاه و اهمیت آرای مردم در اصل ششم قانون اساسی به خوبی تبیین شده است: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و نظایر این‌ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد»، و اصل شصت و دوم به صورت اختصاصی به موضوع انتخاب نمایندگان مجلس اشاره دارد: «مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌گردد. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.»
بنابراین انتخاب حق مردم است و کسی از این حق نمی‌تواند جلوگیری کند، مگر بر اساس آنچه قانون معین می‌کند. نکته مهم این است که اعمال این حق به اندازه‌ای مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی جامعه است که برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، یک تکلیف درونی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، حق انتخاب، سرنوشت یک ملت را دچار تغییرات اساسی می‌کند، لذا در اعمال این حق، تکلیف انتخاب بهترین‌ها برای هر فردی یک تکلیف وجدانی است، چراکه عدم اعمال درست این حق، تأثیر مستقیم در سرنوشت سایر افراد جامعه نیز دارد. 
دومین دلیلی که حق انتخاب مردم را تا آستانه تکلیف ارتقا می‌دهد، صیانت از جمهوریت نظام است. همان‌طور که در اصل ششم قانون اساسی بدان اشاره شده است، مردم از طریق مشارکت در انتخابات حق خود را در نحوه اداره مملکت به صورت واقعی عملیاتی می‌کنند؛ لذا اولاً اینکه عدم استفاده مردم از حق خود، به تدریج باعث تضعیف و فراموشی آن خواهد شد، بنابراین یکی از دلایل مهمی که مردم ضرورت دارد در انتخابات شرکت حداکثری داشته باشند، صیانت از حق انتخاب خود و تقویت آن در نظام حکمرانی مردم سالاری دینی است. 
طبیعتاً علاوه بر انتخاب کنندگان، حقی نیز بر انتخاب شوندگان برای افزایش مشارکت حداکثری متوجه است. انتخاب شوندگان باید بدانند که یکی از عواملی که انگیزه‌های مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد، تبیین درست جایگاه مجلس خبرگان، نمایندگی مجلس و تأثیر آن در زندگی اقشار مختلف مردم است. طبیعتاً اولین و مهم‌ترین تأثیر یک نماینده در مشارکت او در قانونگذاری است. قوانین موضوعه در زندگی تمامی مردم تأثیرگذار است و از این طریق نمایندگان پس از انتخاب، نمایندگی تمامی مردم ایران را همراه خود دارند، لذا باید به این مهم اشراف و اهتمام تمام داشته باشند. و، اما دومین تکلیف انتخاب شوندگان، برگزاری رقابت سالم و ایجابی همراه با برنامه‌های مدون و قابل حصول در حوزه کاری و اختیارات آن‌ها است. 
این مهم باعث می‌شود اولاً مردم با اشتیاق و فهم درست از چشم انداز آینده خود در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و دوم اینکه تغییرات مورد نظر مردم از طریق ارتباط گرفتن با برنامه‌های منتخبان خود حاصل می‌شود. 
در این میان نقش دولت نیز در تحقق حق انتخاب مردم بسیار حائز اهمیت است. از یک طرف باید شرایط برای حضور جریان‌ها و گرایش‌های مختلف فراهم گردد، از طرف دیگر، مؤلفه‌های دیگری مثل ایجاد حس اعتماد در مردم در صیانت از آرای مردم و تسهیل امکان رأی دادن با تعبیه صندوق‌های رأی در دسترس‌ترین محل‌ها و تبلیغات درست و هوشمندانه عواملی از این دست، باعث افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌شود که امیدواریم با همکاری همه سازمان‌های مسئول و اهتمام قاطبه مردم ایران شاهد انتخاباتی پرشور و حداکثری در ۱۱ اسفند ماه باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
0
شرایطی را به وجود آورید که در انتخابات اکثریت قاطع مردم بتوانند شرکت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
فکرمی کنم مردم دیگرت جای به اینگونه مقالات ندارند خودشان فکرمی کنند بعدعمل می کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار